Rezumat pe scurt al romanului realist "Ion" scris de prozatorul și dramaturgul român Liviu Rebreanu si publicat pentru prima data in anul 1920. Roman de tip obiectiv din perioada interbelică.

Momentele subiectului

Expozitiunea

Actiunea romanului incepe intr-o zi de duminica, in care locuitorii satului Pripas se afla la hora in curtea Todosiei, vaduva lui Maxim Oprea. In centrul adunarii este grupul dansatorilor. Descrierea dansului traditional somesan este o pagina etnografica prin portul popular, prin pasii specifici, prin viguarea dansului, prin figurile pitoresti ale lautarilor.

Cercul horei este centrul lumii satului, este o descatusare de energie.

Asezarea privitorilor reflecta relatiile socilale, fruntasii satului, primarul si chiaburii disculta separat de taranii asezati pe prispa. Fetele ramase nepoftite la hora privesc, iar mamele si babele mai retrase vorbesc despre gospodarie. Este prezentata si Savista, oloaga satului, prezentata cu un portret grotesc.

Sunt prezentati intelectualii satului, preotul Belciug, familia invatatorului Herendelea care vin sa priveasca fara sa se amestece in joc.In hora sunt numai fete si flacai. Hotararea lu Ion de o lua pe Ana la joc, desi o place pe Florica cea saraca constituie inceputl confictului.

Intriga

Vasile Baciu, tatal Anei, vine de la carciuma la hora si se confruntă verbal cu Ion pe care-l numeste hot si talhar pentru ca sarantocul umbla sa-i ia fata promisa unui bogat George Bucluc. Rusinea pe care i-o face Vasile Baciu lui Ion la hora in fata satului starneste dorinta de razbunare a lui Ion care la randul lui il face de rusine pe Baciu lasand-o insarcinata pe Ana pentru al determina sa accepte nunta.

Conflicte

La safarsitul petrecerii flacaii merg la carciuma. Este prezentata bataia flacailor in aparenta pentru plata lautarilor, dar in fapt pentru a o lua pe Ana de sotie. Acest lucru constituind victoria lui Ion care il rapune pana la urma cu parul pe George.

Conflictul central al romanului este lupta taranului pentru pamant.

Drama lui Ion este drama taranului sarac care nu-si accepta conditia si este pus in situatia de a alege intra iubirealui petru Florica si averea Anei. Conflictele secundare intre Ion si George Bucluc mai intai pentru Ana si apoi pentru Florica. Conflictul tragic este sinuciderea Anei.

Desfasurarea actiunii

La nunta cu Ana, Ion isi da seama ca tot pe Florica o iubeste. In plus, el nu-i cere acte socrului pentru pamantul - zestre, si simtindu-se inselat, incep bataile si drumurile Anei de la Ion la Vasile. Preotul Belciug mediaza conflictul dintre Ion si Vasile, in care „biata Ana nu este decat o victima tragica". Sinuciderea sotiei nu-i trezeste regrete sau constiinta vinovatiei, pentru ca in Ana, iar apoi in Petrisor, fiul lor, nu vede decat garantia proprietatii pamanturilor. Nici moartea copilului nu-l opreste din drumurile lui dupa Florica, maritata acum cu George, astfel ca deznodamantul este previzibil. 


Actiunea se desfasoara pe doua planuri paralele, al taranilor si intelectualitatii rurale, care confera impresia de monografie a lumii infatisate. Personaje apartinand celor doua planuri sunt prezentate in scena simbolica de la inceputul romanul o hora a soartei (Nicolae Manolescu). 

In celalalt plan, rivalitatea dintre preot si invatator pentru autoritate in sat este defavorabila celui din urma. El are familie: sotie, un baiat, poetul visator Titu, si doua fete de maritat, dar fara zestre, Laura si Ghighi. In plus, casa si-o zidise pe lotul bisericii, cu invoirea preotului. Cum relatiile dintre ei se degradeaza, pornind de la atitudinea lor fata de faptele lui Ion, invatatorul se simte amenintat. Marturisirea lui Ion ca invatatorul i-a scris jalba determina conflictul celui din urma cu autoritatile austro-ungare si problemele sale de constiinta nationala. Accepta inutil compromisul, votandu-l pe candidatul maghiar la alegeri.

Preotul Belciug este un caracter tare. Ramas vaduv inca de tanar, se dedica total comunitatii. Visul sau de a construi o biserica noua in sat este urmarit cu tenacitate, iar romanul se incheie cu petrecerea poporului prilejuita de sfintirea bisericii.

 

Deznodamantul

George nu este decat un instrument in mana destinului pentru ca il omoara pe Ion, si este arestat, Florica ramane singura, iar averea lui Ion revine bisericii.