Însemnările din calendarele bisericești de astăzi - 20 Aprilie: (Post) 

STIL NOU : 20 Aprilie


(Crăciunul pe 25 Decembrie)

Sfantul Teotim, Episcopul Tomisului; Sambata lui Lazar

Pomenirea Invierii lui Lazar este sarbatorita in Biserica Ortodoxa cu o zi inainte de Florii. Din Evanghelii aflam ca Lazar era fratele Martei si al Mariei si locuia in Betania. Aceasta localitate se afla in Tara Sfanta si este asezata pe una din culmile pietroase din sud-estul Muntelui Maslinilor.

 

La 20 aprilie calendarul ortodox pomeneste și pe Sfantul Teotim, episcopul Tomisului, numit si Teotim I, “scitul“ sau “filosoful“. Acest sfant daco-roman, originar din Dacia Pontica, a trait in a doua jumatate a secolului al IV-lea si la inceputul celui urmator, pastorind cetatea de la Marea Neagra, in jurul anilor 380 - 395.

Detalii despre viata sa ne-au ramas din scrierile unor importanti autori ce au trait in perioada sa. Astfel, Fericitul Ieronim il mentioneaza pe la anul 392 cu titulatura de "Scythiae Tomorum episcopus”. Despre Sfantul Teotim I, istoricul bisericesc Sozomen scria ca ducea o viata ascetica, purta plete lungi si se bucura de calificativul de "filosof". Sfantul Teotim poseda si practica intr-adevar acea "monastica philosophia". Dar, el nu a fost numai educat in filosofia monahala, care presupunea a iubi si a practica intelepciunea trairii monahale, adica "asceza", ci si in cultura si filosofia greaca. Un alt scriitor crestin, Socrate, spunea despre Sfantul Teotim ca „era cunoscut de toti - imparati, episcopi, calugari, credinciosi si barbari - pentru evlavia si corectitudinea vietii sale”.

Despre episcopul de Tomis auzise chiar imparatul bizantin Arcadie, datorita prieteniei legate cu Sfantul Ioan Gura de Aur. Din scaunul arhieresc al Constantinopolului, marele ierarh ii trimitea lui Teotim calugari misionari "pentru nomazii sciti de la Istru“, probabil la cererea acestuia. In anul 400, Sfantul Teotim lua parte la un sinod local din Constantinopol, convocat de Sfantul Ioan Gura de Aur impotriva invataturii eretice a episcopului Antonin al Efesului. Aprecierea de care se bucura ierarhul tomitan in randul celorlalti episcopi reiese si din faptul ca, in lista celor care semnau documentele sinodului, Teotim era mentionat pe primul loc.

Invocarea numelui Sfantului Teotim al Tomisului - la lucrarile Sinodului IV ecumenic (Calcedon, 451) - ca autoritate a dreptei credinte, constituie insa pentru noi, romanii,  o mar turie de mare pret privind izvoarele ortodoxiei romanesti in crestinismul daco-roman.  "Faptul ca monahii constantinopolitani isi raportau ortodoxia marturisirii lor de credinta la autoritatea Sfantului Teotim ramane fara indoiala o marturie graitoare a ortodoxiei credintei...

Numai un teolog ca Teotim, cu o solida formatie filosofica, putea fi in stare sa ia atitudine fatisa si impotriva celor care intinau memoria lui Origen, adica, "... memoria unui om - declara Sf. Teotim - care a murit de mult timp in credinta", si ca atare, nici nu trebuia sa se faca "lucru nelegiuit, condamnand cartile pe care inaintasii nostri nu le-au condamnat ...".

Peste veacuri, Sfantul Ioan Damaschin avea sa reproduca, in lucrarea "Sfintele paralele“, cateva povatuiri morale date de Sfantul Teotim in unele omilii la textele evanghelice: "Cel ce pacatuieste cu gandul, prin insasi iuteala gandului, savarseste pacatul complet, pe cand faptele trupului pot fi intrerupte de multe piedici“; "Lucrul grav nu este sa suferi aspru, ci sa suferi pe drept“.


Tot astăzi, Biserica Ortodoxă Română face pomenirea:

- Preacuviosului Teodor Trihina;

- Sfintilor mucenici Victor, Zotic, Zinon, Achindin, Chesarie, Severian, Hristofor, Teona si Antonin;

- Sfantului mucenic Anastasie al Antiohiei.;

- Sfantului apostol Zaheu;

- Preacuviosului Atanasie care a zidit Manastirea Meteora;

- Preacuviosului Iosaf, ce a sihastrit impreuna cu pomenitul cuvios Atanasie din Meteora;

 

STIL VECHI : 7 Aprilie

 
(Crăciunul pe 7 Ianuarie)

Sfantul Mucenic Caliopie

Sfantul Caliopie a vietuit la sfarsitul secolului al III lea si inceputul secolului al IV lea. A fost unicul fiu al unui parinte de rang senatorial din Perga Pamfiliei.

Din cauza persecutiilor impotriva crestinilor, mama sa l-a asezat intr-o corabie, i-a dat aur si l-a trimis in cetatea Pompeiopolis. Ajuns in aceasta cetate, refuza sa ia parte la o sarbatoare in cinstea zeilor. Motiv pentru care este dus la comandantul Maximus. Sfantul Caliopie va marturisi inaintea acestuia ca este crestin. Va fi supus la diferite chinuri, ca in cele din urma sa fie osandit la moartea pe cruce.

Cand a fost dus la locul rastignirii, mama sa a strecurat cinci bani mari de aur in mana calaului, spunandu-i sa-l aseze pe fiul ei cu capul in jos, nu in felul in care a stat Mantuitorul. Caliopie a fost rastignit cu capul in jos in Sfanta si Marea Zi Joi. A doua zi, cand au coborat de pe cruce trupul neinsufletit al Sfantului Caliopie, mama sa a cazut imbratisandu-l si a murit. Ei au luat mucenicia cu cinste in anul 304.


Tot astăzi, bisericile supuse Patriarhiei Rusiei fac pomenirea:
- Sfantului Gheorghe, episcopul Mitilenei;
- Sfintei Mucenite Achilina si a doua sute de sfinti mucenici din Sinope.
- Sfantului Mucenic Rufin, diaconul;
 

DESPRE CALENDARUL PE STIL VECHI ȘI CEL NOU

Părintele Calistrat Chifan de la mănăstirea Vlădiceni din România le-a povestit creștinilor ce crede el despre problema calendarului pe stil nou și pe stil vechi. (VIDEO - Aici)

”Eu nu am simțit niciodată efectul niciunuia dintre calendare. Am venit de câteva ori în Moldova și am slujit la sărbătorile care erau aici și dacă așa este tradiția și așa e regula o țin și nu mă deranjează. Noi, indiferent de calendar, trebuie să ne respectăm. Eu am fost în Sfântul Munte, am stat șase luni, și acolo se ține calendarul vechi. M-am conformat sărbătorilor de acolo. Nu era să o fac eu pe interesantul. Dacă în România au calendarul nou și Dumnezeu va rândui și Maica Domnului vreodată să să treacă la același calendar nici asta nu e nici o supărare”, spune Părintele Calistrat.

Sursa: CrestinOrtodox.ro